Nemáš účet?

Oznam:
 
Šumíme... I Tlačiť E-mail
Hodnotenie čitateľov: / 3
SlabéVynikajúce 
Napísal : lu_boss   
Piatok, 15 august 2008 (prečítané 1173 krát)
kategória: Začíname

Čím  je počasie pre neškodnú konverzáciu medzi anglickými džentlmenmi, tým je šum  pre rozhovor dvoch fotografov.  Na jednej strane omieľaná téma, na druhej strane, vďačný to námet na neškodnú dišputu...  Tak poďme na ňu – dnes hlavne o tom, čo to je a kde sa to berie.

 

 

Pamätáte si rádia na „šlapkatú  baterku“, tie lepšie na „deväťvoltovú“ , ohurujúcu možnosť vziať si ich so sebou do prírody  a ich mizerný reprodukčný potenciál ? Šumeli a praskali. Pamätáte si na boj bielych proti čiernym na televíznej obrazovke pri prudšom poryve vetra ? Televízie kedysi šumeli a praskali (dnes „štvorčekujú“). Pamätáte si na vynilové platne a klasické gramofóny ? Tie nádherné pazvuky čoby predohru pred prvými tónmi ? Šumeli a praskali. Rádio, televízia a gramofón sú prenosové zariadenia, šum je ich prirodzenou vlastnosťou a bez šumu to skrátka nejde. A prenosovým zariadením je aj fotoaparát.  Čo označíme ako šum ? Signály a dáta,   ktoré v prenášanom  zázname sú, napriek tomu, že nechceme aby tam boli.

Šum sa v digitálnej fotografii môže objaviť z viacerých dôvodov -  1. ako dôsledok konštrukčnej veľkosti snímača, 2. ako dôsledok zvyšovania citlivosti snímania, 3.  ako dôsledok nadmerných softwarových úprav fotografie, 4. ako dôsledok dlhotrvajúcej expozície. Ak viete o ďalšom – šup s ním do debaty J

Veľkosť snímača.  Vráťme sa k podobenstvu snímača ako obrovskej rybárskej siete s rozmermi 3 888 x 2 592 ôk , kde v každom oku siete stojí pixík s okuliarmi na nose (červenými, modrými alebo zelenými), na hlave má mexické UV sombrero, v ruke stupnicu od 0 do 255 a jeho jedinou úlohou je, okamžite po zatiahnutí plachty nad touto sieťou, do stupnice zaznačiť, KOĽKO svetla uvidel od okamihu odtiahnutia plachty. Neuvažovali sme, koľko miesta pixík na túto činnosť potrebuje, sieť sme skrátka natiahli dosť  - nie tak veľa, aby dvaja pixíci vedľa seba museli kričať, aby sa počuli, ale ani tak tesno, aby si vyčítali nedostatky v ústnej hygiene. Dopriali sme im polovičný rozmer full frame-u  (pre čitateľov, ktorý nemajú chuť čítať staršie články – demoštrujem to na Canon 400D).  Za týchto podmienok pixíci značili údaje  jedna radosť, pracovné podmienky mali slušné a obrazová kvalita bola prekvapujúco dobrá. Je jasné, že zámeru ZVäČŠIŤ svoj pracovný priestor na veľkosť kráľovského full frame-u  sa pixíci nielenže potešili, ale poznateľne  zlepšili aj svoje merania – o tom niekedy nabudúce.

Lenže... Veľa miesta pre pixíkov vyžaduje veľa priestoru okolo nich a to znamená veľký fotoaparát.  Trh žiada malý fotoaparát – kompakt.  Čo sa však stane, keď pixíkom takpovediac utiahneme sieť ? A to nie hocijako ale niekoľkonásobne ?  Pre porovnanie – Canon 400D má snímač o rozmeroch 22,2x14,8mm a Olympus mju 1030 SW o rozmeroch cca 8x6 mm (pre fajnšmekrov – veľkosť snímača pri kompaktoch sa udáva ako uhlopriečka v palcoch, no... pre mňa je to podobne zrozumiteľné ako rýchlosť udaná v lakťoch za dekádu), ľahko sa dá spočítať, že plocha snímača v tomto kompakte je takmer 6,9x MENŠIA ! Je jasné, že pixíci majú k sebe poriadne blízko a v okamihu merania „svetla“ sa potýkajú s niekoľkými problémami – svetlo, ktoré na nich dopadá nedokážu celkom jasne rozlíšiť ako „svoje“a navyše  stoja na tak malej ploche, že aj svetla na nich dopadá relatívne málo – vtedy pixíci vytriešťajú očká v snahe vidieť presné množstvo svetla a občas sa im stane, že za svetlo považujú aj niečo, čo svetlom nie je. (Opäť pre fajnšmekrov – cieľom kvalitného snímača je zachytiť viditeľné svetlo – to znamená iba časť elektromagnetického žiarenia, ktorú nazývame viditeľným svetlom -podľa frekvencie elektromagnetické žiarenie obsahuje röntgenové žiarenie, ultrafialové žiarenie, viditeľné spektrum, infračervené žiarenie, radarové  a rádiové vlny.)  Zmätenému pixíkovi natrieskanému do extrémne malého očka v utiahnutej rybárskej sieti sa skrátka zdá, že svetlo je aj to, čo je pre nás -  napríklad  -  teplo a bohužiaľ, toto do svojho merania zahrnie. Registroví škriatkovia údaje zozbierajú, podateľňa zaznamená v my máme v obrazovom zázname artefakty, ktoré označíme za šum.

Záver ? Šum je prirodzená súčasť a vlastnosť fotografického prístroja, obsiahnutá v zosnímaných dátach  Miera šumu však môže byť rozdielna. Malé snímače šumia, to je bé, ktoré sa s kompaktnými aparátmi vlečie ako tvrdý tieň s bleskom.  (Zaujímavé by bolo povedať  si o kompaktoch aj á – možno niekedy v budúcnosti. )

Nabudúce o šume pri vysokom ISO.

(viac v publikáciách - Hunter F., Biver, S., Fuqua P. fotografie a světlo,  české vydanie, Zoner Press  2007, strany 13-21,  Neff O., Digitální fotografie po lopatě, IDIF, 2007 strany 148-150, Velkoborský P., Vermouzek P., Exponometrie v analógové a digitální fotografii, Compter press 2006, strany 243-247 a mnohé iné)

 
 
 
 
Komentáre
Vyhľadávanie
Len registrovaní užívatelia môžu pridať komentár!
lu_boss   |2008-08-26 21:47:17
avatar Srno - súhlas :-)Vo všeobecnosti mi veľké zväčšeniny z kinofilmu vyšli šumné a relatívne málo kontrastné. Zvyčajne som kupoval 21-dinové filmy (100 ISO), ale čas od času aj 17-dinové (40 ISO)...
srno  - inak k tomu staasnemu sumu   |2008-08-20 19:29:35
avatar zabudi ste vsetci ake zrna sa ukazovali pri ISO 400, na kinofilmoch, hadam max som puzival 200, aj to asi zato ze som nemal 100 doma, co vy nato? a predstavme si klasickej analogovej zrkadlovky zvacseninu 30x40 pri ISO 400.
dnes by som to hadam krajsie nakreslil jak vtedy to vyslo z volacky.
srno  - WOoOoW   |2008-08-20 19:26:09
avatar to je asi prvy clanok, aj ked nie moc dlhy co som asi cely precital odkedy mi namontovali internet,
apropo PIXICI su fajn
ooooo  - no jaaaku debatu som tu rozprudil:)   |2008-08-18 23:17:10
avatar dostanem tricko?
Dufi   |2008-08-19 22:42:25
avatar ;)
lu_boss   |2008-08-18 08:21:15
avatar PeterMarek - áno, ak sinar považujeme za bežný prístroj, máš pravdu.
PeterMarek  - Nie len špeciálne prístroje...   |2008-08-17 23:58:41
avatar "Dual Peltier and fan cooling ensures optimal continuous operation, even when things hot up during studio work. " http://www.sinar.ch/site/index__gast-e-1943-50-2077.html

"The large format CCD image sensor of the Sinarback 54MC is actively and silently cooled by a Peltier element, which is regulated by temperature- and dew point sensors, and a fan (model 54M is w/o fan). That ensures that image noise that can appear as disturbing graininess in the shadow areas – even in extreme situations – is reduced to a minimum."

http://www.sinar.ch/site/index__gast-e-1943-50-2077.html
lu_boss   |2008-08-17 21:58:11
avatar PeterMarek - áno, to je pravda, sú špeciálne prístroje, kde sú chladiče. Napríklad fotografovanie galaxií, hviezd, hmlovín a podobne, kde sú expozície rádovo v hodinách to bez Aktívneho chladenia nejde.
Werdza, :-) umelecký rozmer problému mi na um nezišiel...
werdza   |2008-08-17 19:59:00
avatar ja sum milujem a dalsi dovod, ako sa objavi na fotke je taky, ze ho tam autor prida, lebo sa mu tam hodi a paci :)
Dufi   |2008-08-17 20:45:53
avatar no v tomto ma Wedza veeeelku pravdu. Na to sa tu zabudlo :)
PeterMarek  - Teplo & Šum   |2008-08-17 19:35:18
avatar ...každopádne napríklad digitálne BACKy od SINARu majú aktívne chladenie. Či ale "bežný digitál" funguje lepšie v zime? Hmmm. Skôr nie. Ten čip pracuje ak je v rozsahu nejakých doporučených teplôt +/- konštantne alebo ak je mimo tak nepracuje...
Dufi  - re: Teplo & Šum   |2008-08-17 19:41:48
avatar Tiez som nad tym rozmyslal v tomto smere...takze na leto fotaky na kliniec nevesat!!! ...ved leto v meste je podstatne krajsie ako zima ;)
lu_boss   |2008-08-16 21:05:27
avatar Ooooo, áno, teplo je faktor, ktorý má na šum vplyv, s tým súhlasím. Otázka je, či samotné teplo spôsobí šum, môj názor je, že je to skôr závislé od dĺžky expozície a teda šum sa "nazbiera", čím dlhšia expozícia, tým viac tepla.
Pri jednej debate s profíkom padla otázka, či pri fotení v zime teda snímače menej šumia, odpoveď, po váhaní, znela "áno". Nemyslím si však, že je to rozdiel, ktorý je významný.
ooooo  - 5.. :)   |2008-08-16 17:14:42
avatar dlho som sa nezapojil, tak to teraz dobehnem.. 5. sum sa na fotke zvysuje aj ako dosledok toho, co bolo spomenute v zavere clanku, teplom, napr. ak je fotak dlho zapnuty, alebo je vystaveny priamemu slnku. Vraj:)
Dufi   |2008-08-15 09:23:53
avatar Vyborny clanok pre zaciatocnikov. A lakte za dekadu nemali chybu :D

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Odporúčame:

fotoexpert.sk
screenprotector.sk
online inzercia natukajtotam.sk
photobox.sk - komunita aj na facebooku
Najväčší kamenný a internetový obchod
JoomlaWatch Stats 1.2.7 by Matej Koval
Výučba angličtiny v škôlkach. Portál, kde nájdete množstvo prezentácii serióznych remeselníkov z celého Slovenska... fotografia pre všetky príležitosti komunita PHOTOBOX.sk na fejsbuku... EduART - kurzy (nielen) pre fotografov Vaše fotografie si zaslúžia viac časopis FotoVideo Váš odkaz u nás MAGMA - FineArtPrint - postivá fotografia Váš odkaz u nás Študentský servis - sťahovanie študentov Váš odkaz u nás FOMEI - nielen pre profesionálov Energia pre vaších miláčikov Keyoka - online trhovisko pre handmade, umenie a dizajn Licenčná spolupráca pre fotografov Váš odkaz u nás eMAGnet.sk - fotografia, cestovanie, blog panoramatické fotky MEET PHOTO - malá fotografická edícia Chránime oči nielen fotografov Váš odkaz u nás Váš odkaz u nás fotolab.sk
O portáli | Pomoc | F.A.Q. | Kontakt | Vyhľadávanie | Podmienky použitia | Podpora | Tiráž | ISSN: 1337-7876 | od 2. júna 2008 aj na:

Všetky práva vyhradené © 2007 - 2008 FOCUS consutling & trade. Bežíme na výkonných serveroch websupport.sk. Naše interné dáta chráni ESET.
Od 17. septembra 2007 ste si prezreli 3845916 stránok PHOTOBOXu. Ďakujeme.