Nemáš účet?

Oznam:
 
Úprava fotografií – prológ Tlačiť E-mail
Hodnotenie čitateľov: / 12
SlabéVynikajúce 
Napísal : lu_boss   
Streda, 12 november 2008 (prečítané 4080 krát)
kategória: Začíname


Úprava fotografií má dve roviny – úprava technická  a úprava obsahová. Úprava technická je takpovediac remeselnou zručnosťou a na určitom stupni záujmu o fotografovanie  priam nevyhnutnou súčasťou znalostí fotografa. Naproti tomu obsahová úprava je zásahom manipulačným a môže byť zdrojom názorovej rozdielnosti. Dnes teda pár slov o technickej a obsahovej úprave.
 
 
 

Začnime od Adama – dobrú fotografiu robia tri parametre – čas, clona a citlivosť - expozíciu teda musíme „poskladať“ tak, aby bol náš fotografický zámer zachytený podľa predstavy. (predpokladám, že fotograf vie, prečo chce niečo odfotiť a čo tým chce vyjadriť). Poriadok v otázke prečo je možné na fotoaparáte nastaviť mnoho iných vecí (za všetky napríklad vyváženie bielej) a prečo to pre expozíciu nie je až také dôležité,  urobíme postupne.
Povedzme si hneď na začiatku, že sú kroky, ktoré fotograf urobí pred samotnou expozíciou - neklaďme fantázii medze - od nápadu „päť nahých krásavíc pod vodopádom“, cez najatie modeliek „Angelina, Jessica, Carmen, Giselle, Halle“, výberu lokácie „Isla Margarita“ po voľbu techniky „Leica, Bowens“ - až po okamih expozície - a teraz späť do reality, bez ohľadu na to, či fotíme na úrovni pre časopis Playboy, alebo sa nám podarí zohnať miestnu Anču, presvedčiť ju, aby pózovala polonahá, pokropená vodou rozstrekovačom od okeny, pri západe slnka na poli za dedinou, fotenou poslednou zrkadlovkou kúpenou v akcii so setovým objektívom - to čo má každý fotograf pevne v rukách je nastavenie času, clony a citlivosti.  Fotograf môže byť s výsledkom nadmieru spokojný ihneď po expozícii – buď ide o remeselného génia, alebo ide o jedinca, ktorý žije v slastnom presvedčení, že fotka je celkom fajn a iba čaká na krutý okamih pravdy a krutá pravda znie - drvivá  väčšina fotografií úpravu potrebuje. Lepší prípad je, že fotograf si je vedomý, že obrázok treba tak trošku poohýbať, aby pôvodnému zámeru zodpovedal čo najviac – takže -  dopredstavujme si príklad -  potom fotku Anče prevedie do ČB verzie, pridá zrno, oreže mohutné železné elektrické stĺpy po okraji, zľahka vyretušuje drôty vedenia a akési obrysy vtákov v pozadí, ktoré pri fotení hanbatej Anče nikto nevnímal  - a šup devu do fotogalérie – znalci budú krochkať blahom.

Technická úprava fotografie - orez, úprava kontrastu, jasu, ostrosti, farebnosti, sýtosti... toto všetko sú úkony už exponovaného snímku, ktoré nezmenia „to“, čo na fotografii je. Rozhodne však majú vplyv na to, ako to bude vyzerať. Cieľom úpravy pochopiteľne je, aby výsledný obrázok, vyzeral čo najlepšie, alebo, aby čo najviac vystihoval zámer.

Obr. 01 čajka – ukazuje základné úpravy – orez, úprava úrovní, doostrenie, zmenšenie:
 



Obr. 02  detský zbor – ukazuje možnosť záchrany fotografie – úprava úrovní, doostrenie, prevod do ČB, „vyladenie“ ČB verzie, zmenšenie:




Obr. 03 stĺp – využitie možností kriviek, prevod do ČB, úprava úrovní, zmenšenie, doostrenie:




Obsahová úprava fotografie
je takým zásahom do fotografie, ktorá má za následok zmenu  toho, čo na fotografii bolo (pridaním, odobraním, zámenou...). Tento druh úprav vyvoláva debaty o korektnosti a dôveryhodnosti fotografi ako takej a je veľmi ťažko stanoviť pravidlá. S určitosťou možno povedať jedno – v reportážnej a dokumentárnej fotografii nemajú miesto, hoci, špeciálne v diktátorských režimoch boli nie raz fotografie retušované, upravované, dokonca nafotené umelo (to je asi najdokonalejšia zámena obsahu) s cieľom ukázať „skutočnosť“, akou nebola. Za všetky nasledujúca ukážka:


(zdroj: http://www.vosr.web2001.cz/16.htm)
 

Príkladom obsahovej úpravy, akejsi softvérovej alchýmie, môže byť aj nasledujúci obrázok, ktorý je zložený z dvoch fotografii a mesiac bol do pôvodného obrázku vložený:
Obr. 04 - Likava:




Niekde „uprostred“ medzi technickou a obsahovou úpravou fotografie existuje istý stupeň manipulácie s fotografiou, kde síce nemožno hovoriť o zmene obsahu, ale spôsob úpravy objektu na fotografii ho posúva mimo hranice reality. Typickým príkladom je glamour fotografia, kde možno s určitou dávkou sarkazmu povedať, že sa fotí vo Photoshope. (pozri napríklad článok od Dufiho: Playboyová kráska alebo "Všetko je to fotošop I." - "Žehlenie")

Obrázok 05 – Katka - ukážka rozostrenia časti tváre:



Záver:
Dobrá fotografia sa rodí vo fotoaparáte, úpravou jej môžeme pomôcť, zbabranú fotografiu úpravou zachránime len veľmi ťažko a zvyčajne za cenu kompromisu v podobe degradácie v iných parametroch  (šum, ostrosť, veľkosť, farebný posun...). Rozhodnutie, či je zábavnejšie fotografovať, alebo počítačovo spracovávať obrazové dáta je na každom z nás. Osobne vyznávam zlaté pravidlo - čo nemožno do 5 minút rozumne upraviť, treba zmazať a ísť nafotografovať znova (výnimkou z tohto pravidla sú nedostatky na fotografiách z akcií, ktoré sa jednoducho opakovať nebudú – promócie, svadba, dedova 70-ka...).  

V nasledujúcich článkoch ukážem postup úpravy fotografií v Zoner Photo Studio 10, články nebudú určené skúseným fajnšmekrom, nebudú však koncipované ani pre úplného začiatočníka, mierna znalosť a orientácia  v základoch fotografovania s digitálnym prístrojom bude nevyhnutná, pojmy spojené s úpravou fotografii skúsim v rámci článku krátko a zrozumiteľne vysvetliť.
Budem rád, keď si prípadné nápady, pripomienky, kritické poznámky nenecháte pre seba.
 
 

 


 

Komentáre
Vyhľadávanie
Len registrovaní užívatelia môžu pridať komentár!
DANIELA   |2008-11-16 09:16:02
avatar Lolla, neboj nic, ja som sa tiez ucila v skole este s globikou robit, uz len vtacik nam chybal))).Komora je podla mna skusenost, ktorú si doteraz vazim a myslim ze ak to niekto dobre pozna, proste klasika je klasika...len uz zrejme len v ramci zálub.Tiez som oddchovana na starej skole a dokonca ak sa teraz ide niekto ucit na strednu skolu prejde si zakladmy aj teraz, co je spravne..presne ako si pisala...dobre si to vystihla...!!!
kveto  - článok   |2008-11-13 09:29:23
avatar nuž k článku len toľko, je to naozaj úctihodný zámer takto zmapovať fotografiu, držím palce
lu_boss  - Lolla...   |2008-11-12 21:37:24
avatar ... aj ja som "odchovany" na kinofilme :-) A nedavno som si kupil starsiu kinofilmovu zrkadlovku, jednoducho ma film laka...
Digital je zradny prave v tom, ze dava pocit- "viem to" -pretoze mam cosi farebne na displejiku. Fotografia, podla mojej mienky, je kus papiera, na ktorom je obrazok - kolko ludi dotiahne fotenie na uroven FOTOGRAFIE ?
A upravy - ano suhlasim, no mnohe techniky tu boli ovela skor nez Photoshop, lenze co kedysi znamenalo pracny postup na dlhe hodiny, je dnes otazkou sekudny s posunutim posuvnika... Kedysi alchymia s filtrami, techniky retuse, doostrenia, rozostrenia, farebnych tonovacov, alebo samotneho fotografickeho postupu... A tak je akoby cela tato remeselna zdatnost stlacene do dvoch skatul - jedna s fotakom, druha so softom - ale, pevne verim, ze to nie je celkom tak :-) Na druhej strane - digi doba je tu a ako film "zabil" dagerotypiu, tak digi "zabija" filmove techniky.
Lolla  - lu_boos   |2008-11-13 08:08:27
avatar ano, plne s Tebou súhlasím, je to tak :-)

Ešte perlička k tomu "zabijaniu" : mna kedysi zaučal vo fotografii na škole istý fotograf Paulen. Ked ma zobral do atelieru, tak som skoro odpadla,ked mi ukázal,ako prerobil velká "cameru", tak sa vtedy hovorilo tým velikánskym ateliernym fotoaparátom, ktoré snímali na velký formát negatívu (z toho sa robili potom komptaktné portréty 1:1, tzv. kabinetky), tak tento starý mechanizmus prerobil na formát 6x6 s takým nástavcom, lebo sa ako starý fotograf nevedel rozlučiť s velkým formátom negatívov :-)) Tak aby zachoval klasiku velkého atelierneho aparátu a optiku v nom, rozobral nejakú ateliernu malú Mamiyu a zvitkový mechanizmu z nej na 6x6 tam dorobil:-)) Sakra, teraz sa cítim stará ako Matuzalem, ked som zažila ešte tieto atelierne techniky:-))Ale vela ma tento forograf naučil, to je fakt a som mu vdačná.

Takže ano, s každou dobou to proste ide dopredu:-)
kveto  - nuž ale toto   |2008-11-18 00:38:48
avatar len taká otázočka : Je klasika lepšia ako digtál, lebo sa to ťažko a dlho robí ?

no dobre ešte jedna : Keď je to v tom Fotošope také jednoduché, prečo vzniká tak málo dobrých výsledkov v porovnaní z množstvom vyprodukovaných výsledkov ?

no a ešte myslím, že klasické techniky ešte nepovedali posledné slovo :)
lu_boss  - dobra otazka...   |2008-11-18 08:39:53
avatar Ono, je to ako s autami, ked to vies, bravurne odsoferujes cokolvek, ak si bol odchovany na Skode 1100MB, protismykove zariadenie Ti pride ako super vec a vyhrievanie sedadiel parada z raketoplanov, pokial mas skusenost so starym "poctivym" autom, kde vsetko bolo mechanicke a kazde nastartovanie prinieslo nefalsovanu radost z pekneho dna, mas skusenost, ktora je ina, nez z dnesnych aut, kde vdaka roznym ficuriam si aj zaciatocnik moze pripadat ako zdatny sofer a potom si nostalgicky povzdychnes :-) Ale, podstatny je ciel, akymi prostriedkami prides do ciela, je vedlajsie. Vo fototgrafii - podstatny je zamer, idea toho, aka by fotka mala byt, a ci zvolis digi alebo klasiku, nehra az taku rolu. Su veci, ktore su vhodnejse fotit na film, ale digital uz dnes zastane kopec prace a pomer cena/obrazok je jednoznacne v prospech digitalu (a mozno prave v tom je zakopany pes).
Druha otazka - no podla mna preto, lebo je to take lahke, tahat suplatkom sem a tam... Malokto asi cielene zbiera vedomosti o fotografii ako umeni, nehovoriac o tom, ze predovsetkym je to remeslo a mnohi nezvladaju ani tuto remeselnu zrucnost.
A k poslednej vete, suhlasim :-) A mysli si to aj Voigtländer, http://www.ephoto.sk/foto-technika/photokina-2008/posledni-mohykani-kinofilmu/
Dufi   |2008-11-18 08:52:03
avatar Ja by som este doplnil: Je lepsia vinilova platna ako CD? Nie. ..klasika nie je lepsia, nie je horsia...klasika je ina...
Dufi   |2008-11-18 09:05:19
avatar Jaj...pozeram, ze som nepochopil otazku. :) ...ono to nie je tym, ze sa tazsie robi ako tak. Z toho to v podstate len vyplyva. Ked niekto fotografoval na film, robil fotky v tm. komore, dal si zalezat viac na tom co odfotil, ako to spracoval atd atd. Vcerajsich par "suborov" v galerii je toho jasny priklad. Taketo fotografie by sa jednoducho kedysi na papier nedostali, to znamena ze by nad nimi nikoho nenapinalo. Zial, je taka doba, lahko sa publikuju vycvaky, lahko sa publikuju zvasty roznych pisalkov, jednoducho doba praje masam a potom tak aj vsetko vyzera. Blizi sa doba, ked ludia zacinaju fotografiu vnimat ako nieco podradne, lacne, nizke...zdaleka nie ako umenie...pretoze v tom navale grcu na internete nemaju sancu triedit...ach jo, troska depresie na zaciatok tyzdna ;)
kveto  - :)   |2008-11-19 20:16:29
avatar súhlasím a prajem veľa duševného zdravia, zdá sa že sa zíde :)))
fotopitu  - pjekne,pjekne   |2008-11-12 21:37:09
avatar tusim napisem nieco nabuduce aj ja..asi o degradacii technickej kvality fotografii z 10 a viac Mpx zrkadloviek :-D
lu_boss   |2008-11-12 21:38:03
avatar to moze byt niekedy zamer :---))))
Sony   |2008-11-12 19:37:54
avatar nezbývá než souhlasit, dobrej článek, těším se na další pokračování



2lolla: asi máš v něčem pravdu
raguss  - super   |2008-11-12 09:59:43
výborný článok, už sa teším na pokračovanie :)
Lolla  - úprava   |2008-11-12 09:25:33
avatar Dovolím si prispieť s malou úvahou:-)
Ja sa ešte(alebo chvála bohu)radím medzi fotografov, ktorí prešli klasickou školou fotografie, to znamená žiadne digitálky, žiadny photoshop, len klasika 6x6 a mokrý proces v tmavej komore. A nech si ktokoľvek vraví čokolvek, týmto by mal prejsť každý, kto sa venuje fotografii, lebo dnes je velmi vela fotografov, čo ani netušia ako fotografia vzniká:-) Proste cvak cez digitál a je to:-)Takže potom mi niektorí pseudofotografi vypisujú a ako som docielila na mojich fotkách to,alebo ono. No a to sa ťažko ľudom potom vysvetluje svetelnosť, hlbka ostrosti, pohybová neostrost, alebo pomer čas - clona, ked nemajú ani tie základy fotografie. Píšem to sem teraz preto,lebo kedysi naozaj stačilo rozumiet klasickej fotorafii a netrebal photoshop:-) No,ale ked že doba pokročila, samozrejme s nástupom digitálnej a softveovej techniky sa mnoho ulahčilo, i ked trčanie v tmavej komore s červeným svetielkom teraz nahradilo trčanie za PC :-)) Je samozrejmé, že digitál má výhodu v tom, že naozaj sa dajú robiť zázraky s fotkami potom. I ked poznám zarytých Stredoromátovcov, ktorí velmi odsudzujú úpravy fotiek na PC,ale pritom ich aj tak scenujú a následne dalej trošku doladia a prezentujú, čo je tiež forma digitálnej, respektívne softverovaj úpravy:-)

Podla mna hranice únosnosti úprav fotografie neexistuje. Každý má tu hranicu niekde inde. Sú situácie, kedy v blbých svetelných podmienkách ani za svet človek neurobí dobre svetelne vyváženú fotku a treba ju doladiť na PC, aj v komore som to kedysi robila úpravou expozície na časovači zväčšováku, zvolením iného druhu paniera, alebo tonovača...:-) Druhá oblasť je retuš:-) tam je to zas podla mna iné, je do dané komerciou, pokial je to v tejto oblasti. Ja napríklad tiež retušujem, lebo to proste klientky vyžadujú a každá chce byť krásnejšia na fotkách, i ked sa vždy snažím zachovať tú "ludskú podobu" :-)) Ale denne vidím bildboardy a titulky našich časopisov tak preretušované až sa to vymyká základom biologie človaka, že každý renomovaný odborník na fotografiu by ich hned strhol dole a vysmial to:-))Ale proste trh je taký a ked sa za to platí, šeky treba platiť :-))

Ale ako vravím, je to na každom z nás, kde je tá pomyselná hranica úprav fotografií. Záleží len na nás, ako sa na fotku pozeráme. Každopádne si myslím, že fotografia ma za úlohu niečo zachytiť, niečo neopakovatelné a pokial niekto fotografuje a baví ho to, tak je jedno, či s úpravou,alebo bez úpravy natural:-)
kveto  - úprava ?   |2008-11-13 09:46:03
avatar dovolím si súhlasiť len čiastočne, nikdy v živote som nebol v tmavej komore a napriek tomu necítim že by mi technológia vzniku fotografie uberala na potrebe znalosti vzniku fotografie :) naštastie mňa sa nikto na vznik mojich fotografií nepýta.
V oblasti úprav súhlasím, situácia je naozaj niekedy až tristná, trendy vedú hlavne módnu fotograiu spoľahlivo do pekla.
Dufi  - re: úprava?   |2008-11-13 09:56:32
avatar Ja by som len poupravil poslednu vetu: "trendy NA SLOVENSKU vedu hlavne modnu fotografiu..."
Staci si pozriet zahranicne casopisy typu Vogue, Elle, Maria Claire,...to je uplne inde ako nase slovenske zehlicky...
kveto  - úprava ?   |2008-11-13 10:18:25
avatar nuž keď ja tie menované veľmi nepoznám, ja len čo mám odpozerané na fotkách L.Kimličku a u neho neviem či je svetový alebo slovenský :)
Lolla   |2008-11-13 16:24:16
avatar ja nevravím, že by každý mal robiť fotky v tmavej komore ručne,len som napísala, že je mi prinajmešom smiešne,ak niekto netuší,ako sa dostane expozícia na papier:-) a nazýva sa fotografom. By si neveril,kolko takých ludí existuje:-)
kveto   |2008-11-13 19:12:45
avatar nuž nechcem vyzerať, že chcem za každú cenu nesúhlasiť, ale kedže som až do nedávna navštevoval iný slovenský fotoportál, som celkom náchylný myslieť si, že takých ľudí ako spomínáš sú prinajmenšom milión :)
Lolla   |2008-11-13 19:34:36
avatar :-)) hmm, ja som donedávna navštevovala jeden český fotoportál a tam by si teda videl odborníkov, čo ani šajnu nemajú čo je svetelnosť alebo hlbka ostrosti:-))
kveto  - hm   |2008-11-14 22:15:19
avatar tam som asi nebol :) ale arogancia človeka je niekedy naozaj neuveritelná

3.21 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Odporúčame:

Umelecké diela
online inzercia natukajtotam.sk
SignMyImage
XII. pokračování WORSKHOPU FASHION A GLAMOUR
JoomlaWatch Stats 1.2.7 by Matej Koval
Výučba angličtiny v škôlkach. Portál, kde nájdete množstvo prezentácii serióznych remeselníkov z celého Slovenska... fotografia pre všetky príležitosti komunita PHOTOBOX.sk na fejsbuku... EduART - kurzy (nielen) pre fotografov Vaše fotografie si zaslúžia viac časopis FotoVideo Váš odkaz u nás MAGMA - FineArtPrint - postivá fotografia Váš odkaz u nás Študentský servis - sťahovanie študentov Váš odkaz u nás FOMEI - nielen pre profesionálov Energia pre vaších miláčikov Keyoka - online trhovisko pre handmade, umenie a dizajn Licenčná spolupráca pre fotografov Váš odkaz u nás eMAGnet.sk - fotografia, cestovanie, blog panoramatické fotky MEET PHOTO - malá fotografická edícia Chránime oči nielen fotografov Váš odkaz u nás Váš odkaz u nás fotolab.sk
O portáli | Pomoc | F.A.Q. | Kontakt | Vyhľadávanie | Podmienky použitia | Podpora | Tiráž | ISSN: 1337-7876 | od 2. júna 2008 aj na:

Všetky práva vyhradené © 2007 - 2008 FOCUS consutling & trade. Bežíme na výkonných serveroch websupport.sk. Naše interné dáta chráni ESET.
Od 17. septembra 2007 ste si prezreli 3845925 stránok PHOTOBOXu. Ďakujeme.